Veel bezoekers van onze site vragen ons waarom wij Topfotoalbum nog niet hebben meegenomen in onze fotoboek test. Dat heeft diverse redenen, maar een belangrijke reden is dat er gewoon erg veel aanbieders zijn en wij maar beperkt de tijd hebben om aanbieders te beoordelen. Gelukkig zijn er bezoekers van onze site die de ervaringen bij Topfotoalbum willen delen. Dat deed Janneke, middels onderstaande review.

Review Topfotoalbum fotoboek maken door Janneke

Ik bestelde een hardcover, 19×19 “Pocket” fotoboek van 26 pagina’s.

Al een aantal jaar maak ik trouw na elke vakantie een fotoboek. Ook bij bijzondere gelegenheden vind ik het leuk om een boek te maken. Ik durf wel te zeggen dat ik weet hoe zo’n boek er uit moet komen te zien. Ik doe dit eigenlijk altijd met dezelfde software maar ik was eigenlijk wel benieuwd naar wat er nog meer op de markt is. Zo kwam ik op deze site, tipsfotoalbummaken.nl en zag de oproep ervaringen te delen.IMG_1760 kopie 2

Software:

Bij een fotografie workshop kwam de tip om één boek te maken van alle vakanties door middel van één fotocollage per vakantie. Dit vond ik zo’n leuk idee, dat ik ook graag zo’n boek wilde maken. Met behulp van Picassa heb ik per vakantie / weekendje weg een collage gemaakt. Zoals ik eerder al schreef maak ik al een aantal jaren gebruik van een andere software. Ik moest daarom ook erg wennen aan de software van Topfotoalbum. Bepaalde functies kon ik niet terug vinden, zoals het automatisch opmaken van een pagina. Wat ik wel weer handig vind is dat je heel precies de positie van de foto op een pagina kan bepalen.
Omdat dit boek al druk van zich zelf is, door het gebruik van collages, heb ik de opmaak heel rustig gehouden. Iedere pagina hetzelfde uiterlijk, met uitzondering van één heel bijzondere vakantie!

Pluspunten software:
+ plaats van de foto is heel exact aan te geven
+ veel mogelijkheden voor kleurkader

Minpunten software:
– Weinig achtergronden, scrapbook, kaders of maskers
– Langzaam (traag in gebruik)
– Geen afspeelfunctie in de Kijk-modus
– Je moet de foto’s eerst uploaden, je kunt niet standaard zoeken in je fotoarchief
– Geen optie voor een voorstel voor indeling pagina (wel indeel ideeën, maar niet dat als je een aantal foto’s op 1 pagina zet dat je dan op een knop druk en de pagina opnieuw wordt ingedeeld).

Prijs:Naamloos

€ 26,70 > €19,95 voor het boek, €4,95 verpakking/verzendkosten en € 1,80 verwerkingskosten.
Op zich redelijke prijs. Het formaat 19×19 is wel wat aan de kleine kant, dus dat maakt het wel weer prijzig. En ik was ook verrast door de € 1,80 verwerkingskosten naast de € 4,95 verpakking/verzendkosten.

Kwaliteit:

Prima kwaliteit. De kaft voelt bijzonder aan. Mooie kleuren. Mooi dik papier waarop gedrukt wordt. Standaard platliggend vind ik ook een voordeel, het is gewoon een heel stuk mooier. Het logo is niet zichtbaar op het boek; fijn! Ik had bij het maken van het boek niet door dat eerste pagina en laatste pagina op de kaft gedrukt worden, dit wordt niet heel duidelijk aangegeven. Nu had ik gelukkig daar geen (belangrijke) foto’s geplaatst. Maar het doet wel vreemd aan.

Levertijd:

Op maandagavond rond tien uur besteld. De volgende dag kreeg ik al een berichtje dat het boek klaar was en de volgende dag (woensdag) had ik het boek in huis. Super snel dus! Netjes verpakt.

Eindcijfer: